I studion med faik&stranéus

Jag tog mig tiden igår att besöka Faik o Daniel för att se hur deras framgångsrika musikprojekt bakas.
Vi bestämmer att vi ska träffas klockan fem. Jag skickar ett sms till Faik för att reka adressen -Jag är där om 20, får jag som svar. Tjugo över SJU får jag ett sms där det står att han är framme...Konsten är tidlös tänker jag. Jag får en adress mitt i Vasastan och hittar porten till adressen jag fått. Ringer och ber om att någon ska öppna. Då är det ingen mottagning så klart för att studion ligger i en källare. Men till slut så öppnas dörren och en glad Faik välkomnar mig in på först en bakgård, sen ett trapphus o tillslut ner i en källare. Här är olika rum med massa instument, både hela och söndriga, gamla som nya.

Perfekt miljö att vara kreativ i, dock ska man nog inte laga mat i deras kök. Kan vara riskfyllt.

I studion sitter Daniel och pillar med det senaste musikprojektet och i soffan sitter vår allas Adam Apelman som är lite inneboende på kvällarna då Calle har dambesök hemma.

Jag sätter mig ner med min nyfikenhet och vi hamnar snabbt i ett repotageliknande samtal där jag har tusen frågor.
Vi pratar om influenser och teknik kontra musikalitet och det märks att musiken är den drivande faktorn i detta sällskap. Idag är det ju både på gott och ont tillgängligt för alla med en dator att skapa musik vilket gör att den musikaliska biten blir lidande för att den tekniska tar över och det är enklare att kopiera sound från andra. Då skapas mycket som är lik annat och mycket med låg kvalite.

Daniel hade lite andra projekt under skoltiden, b la "Hits mot folkgrupp" namnet som jag älskar...och Daniel är också väldigt nöjd med detta ser jag i hans ansiktsuttryck. Faik har tidigare "tömt" (Faiks egna ord) dansgolv med Bob Sinclair som 2 år senare fyllts av andra Dj:s med samma låt (inte alltid positivt att ligga steget före i dj branschen)..... ;) Men sen har Faik även haft stor framgång med balkan musiken som han tillsammans med Sia lärde hela Avenyn att älska. Sen fick jag även höra att Sia har vart en schlager DJ?!

Jazzen verkar också vara en inspirationskälla och med de bakrunder som både Faik o Daniel kommer ifrån så blandas detta ihop till någon gungig djup melodi som aldrig behöver ta slut. När vi pratat klart om det som vart och går in på det som komma skall så förstår jag på båda att målet är idag att hitta rätt forum och komma ifrån den offentliga okunniga bedömning man ofta utan anledning bemöts av när man riktar sig till massan. Därför är det nu väldigt viktigt att ha just en label med rätt kontakter, rätt tänk och i rätt forum.

Man kan inte presentera tryffel på en hamburgeresturang va det någon som sa.
Jag ser Daniel o Faiks musik lite som ett tåg som hela tiden har sin rytm men beroende på vad man passarer så får variation på de passerande effekterna som slå emot när man tillexempel kör igenom en tunnel....Lite som en resa i musikens spektra.
Så vill man se mer av dessa killar i framtiden får man gå underground...
Nedan har ni deras live set från Nef, bra fest den kvällen....

Live at The Eye (Nefertiti) 6/11 2009 by shakarchistraneus

Nästa gång ska jag tvinga Daniel o lära mig musikprogrammet så ska jag skriva en visa:)
på återseende
/Sam

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0