Ute på hal is...

Tja. Jag har ju väldigt svårt att hålla käften när jag känner att något är fel. Om vi skulle granska vår planet så finns det många orättvisor och de flesta blundar vi för och så är vi fostrade sen barnsben...tills det drabbar oss själva och vem ska hjälpa en då?

Jag vill publicera en mail dialog vi haft med den konkursförvaltare som hanterat Stereos nedläggning som olyckligtvis skedde i början av förra sommaren.
Jag är inte ute efter särbehandling i ärendet eller liknande men vill bara driva frågan till klarhet då jag tycker att det ligger en mantel över hanteringen...Jag har som sagt sätt värre saker.
Så här är det, hur känns denna dialog?

SAMUEL:
skriver den 20100309, klockan 11:12:
Hej.
Hoppas vintern inte varit allt för kall för dig.
Jag ska fatta mig kort. Vi har under ett antal gånger hört oss av till er angående Stereo konkursen i fråga om hur utfallet blev för Somewears räkning (då vi va en av de prioriterade gällande ersättning).
Eftersom jag vet att konkursen genererade pengar så har vi också hopp om en skälig ersättning. Jag förstår att Stereo även hade motsvarande skulder men jag vill bara understryka att jag ställer många frågetecken kring hur lång tid detta tagit. Det enda jag är orolig för är att så länge ett ärende genererar ekonomisk ersättning så är det ju väldigt tacksamt att dra ut på processen. Ert jobb är att rätt personer ska få sina pengar så jag hoppas att våra pengar inte går till era löner. Jag är absolut inte insatt i detta och vill inte verka påstridig men samtidigt så skjuts detta ärende fram hela tiden utan direkta konkreta svar vilket oroar mig.

Jag kommer från ett helt annat arbetsklimat där man hela tiden strider för att nå resultat och jag hoppas även detta skapar lite tempo kring ärendet för snart har det gått ett år Bengt.

Mvh Samuel

KONKURSFÖRVALTARE:

Samuel, jag noterar dina rader men uppskattar inte det insinuanta innehållet. Jag får klarlägga följande.

Er fordran är inte prioriterad.

Konkursbeslutet fattades den 30 juni, således för drygt 8 månader sedan.

Vi får betalt för det arbete vi har att utföra, inte den tid som löpt efter konkursbeslutet.

Konkursen kommer att avsluts genom utdelning. De totala skulderna uppgår till ca X kr, varav den del med förmånsrätt. De tillgångar som står till förfogande för utdelning är begränsade varför ni som oprioriterad fordringsägare endast kan räkna med ca 10 % av kapitalbeloppet.

SAMUEL:

Hej.
När jag säger prioriterade så talar jag om leverantörerna som hade rätt till ersättning, inte de instanser som har en självklar ersättnings position. Jag är även medveten om att det är 8 månader men med den info med ovisshet vi fått tidigare så menar jag på att ett år är i ankommande och det är en lång tid.

Jag säger absolut inte att ni inte gör ert jobb MEN du måste förstå oss också. Vi får inga direkt klara besked och vi använder bara vår rätt i att ifrågasätta den info vi fått tidigare. Vi har fått väldigt olika datum att förhålla oss till och eftersom vi absolut inte är speciellt insatta i hur processen fortskrider eller fungerar så vill vi bara understryka vårt engagemang. Ni behöver inte försvara er bara förklara er, så vi förstår.
Vi undrar ju förstås vad det är som tar så lång tid när vi fick ett datum från början att förhålla oss till. Ert jobb är ju att se till att denna konkurs blir korrekt utförd vilket jag absolut inte ifrågasätter men vårt jobb är också att se till att vi får våra pengar vilket jag hoppas du förstår. Mitt tillvägagångssätt kanske är naivt men jag vet med mig att jag har lyckats rucka på större stenar. Det handlar inte bara om pengar utan också människor som är inblandade och blir påverkade.
Då ni inte uppskattar innehållet i tidigare brev så vill jag bara meddela att vi inte uppskattar den behandling vi fått under detta ärende. Vi förlorade närmare X kronor.

Jag tycker ditt brev talar tydlig för hur ni ser på detta ärende.

Jag önskar dig i alla fall en trevlig vecka
och hoppas på utdelning inom kort.

 

KONKURSFÖRVALTARE:

Samuel, det uppdrag jag har styrs av lagar bl a konkurslagen och förmånsrättslagen. Den senare anger att de medel som uppkommer vid avveckling av ett konkursbos tillgångar skall fördelas i en viss bestämd ordning . Där har bank och revisor förmånsrätt för vissa typer av fordringar som är aktuella i Stereos konkurs. Borgenärer med lika rätt skall behandlas lika.

Kommunikationen med er borgenärer sker i första hand genom tingsrätten. I de kontakter som vi haft har jag på ett sakligt sätt besvarat dina frågor.

Det förhållande att ni förlorar pengar i konkursen är beklagligt men följden av att ni levererat varor till en kund som visat sig sakna betalningsförmåga. Detta förhållande förelåg före konkursbeslutet och är något jag inte kan påverka. Inte någon leverantör har fått betalt efter konkursbeslutet utan de medel som är tillgängliga kommer att delas ut.

Din skrivelse andas att du inte förstår det regelverk som styr konkursers hantering, vilket jag kan ha förståelse för. Därför denna tillkommande information.

 

SLUT.

Vi får inget Hej eller med vänlig hälsningar o dylikt i våra mail. Då ska man veta att vi jobbade på stereo under denna nedläggning enbart i intresse om att få ersatt så mycket som möjligt så medans dom hade semester på deras kontor. Jag går inte in mer på sakerna runt omkring men hur tycker ni dialogen känns rent allmänt?

Denna mail dialog är absolut inte riktat som någon kritik mot en specifik person utan mer i utbildning syfte.

 

SHIT, långt tråkigt allvarlig mail...men ack så viktigt.

(tog bort namn och belopp i mailen ifall...)

/Sam

 


Kommentarer
Postat av: Bruce Willis

Redan första meningen i hans svar visade ju hur denna konversation skulle gå. Istället för att bemöta er trevligt ska han vara en arrogant och ignorant skit.

2010-03-09 @ 14:21:42
Postat av: Ludde

Idioter...

det är lätt för honom att vara dryg och arrogant när det är era pengar det handlar om, Hoppas det går bra!

2010-03-09 @ 16:22:13
Postat av: will

Eftersom ni jobbade på Stereo så viste ni ju hur dåligt de gick och borde ha försökrat er mot konkurs. Gå in på: www.allabolag.se och sök på stereo i uddevalla, där kan man se att bolaget aldrig gjort vins och gjorde en brak förlust på ca 1 miljon vid konkurs.



Kan ju inte ha kommit som en överaskning direkt?



Sen så ska ni vara glada att stereo gav er möjligheten att bygga er ett varumärke, va väl den fösta butiken som sålde somwear?



MVH

2010-03-14 @ 10:39:13
Postat av: Caroline

Kontakta någon annan med god kunskap inom området och kontrollera genom honom/henne att detta verkligen går rätt till och vad som eventuellt kan göras osv. Det finns ALLTID en icke rumsren anledning till varför byrokrati med pengar inblandat tar tid,, tyvärr är de också bara just människor och som vi alla vet så 'sticker' det lite i ögonen på svensken när det går bra för någon och denna någon även tjänar pengar ;)

tydlighet är bra också,, tex -vad exact vill vi veta? Och så uttrycka det, bara onödigt att 'linda in' för mkt :)

good luck!

2010-03-15 @ 22:16:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0